Co je esport?

Esport (elektronický sport nebo také progaming) je sportovní soutěžení hráčů počítačových her. Soutěží se formou hry pro více hráčů v různých turnajích a ligových soutěžích, které mají stanovená pravidla hry. Elektronický sport je možné provozovat na všech populárních platformách - počítačích, mobilech nebo třeba konzolích.

Historie

Samotný vývoj elektronického sportu lze pozorovat souběžně s rozvojem počítačových her. První náznaky kompetitivního hraní jsou známy již v dobách arkádových her po roce 1980 na počítačích Atari. Další velká vlna přišla s rozvojem počítačových sítí v systému Unix, který položil základ pro internetové hraní počítačových her. Pro PC hraní bude nejdůležitější nástup hry Doom a Quake. Právě tyto položily pevné základy a stály u nadcházejícího rozmachu elektronického sportu. Za největším boomem esportu pak stojí vznik mezinárodních offline i online soutěží typu World Cyber Games, Electronic Sports World Cup, DreamHack nebo Electronic Sports League a samozřejmě domácí podpora formou online herních portálů a národnich mistrovství.

Současné dění

V současné době profesionální hraní a elektronický sport zažívají obrovský boom. Po stagnaci, která přišla po roce 2007, je hraní počítačových her na vyšší úrovni na prudkém vzestupu. Roste počet stále kvalitnějších esportových událostí, zvedají se jejich návštěvnosti i dotace a to vše souvisí také s prestižností statutu „být profesionálním hráčem“. Živit se hraním počítačových her bylo dříve pouze snem, případně skutečností několika mála vyvolených, dnes už ovšem této mety může dosáhnout téměř kdokoliv, kdo má chuť, vytrvalost a talent. Možností je mnohem více. Jednak se stále zvětšuje počet profesionálních online i offline soutěží (po celém světě jich každý týden narazíte na téměř desítky), ale také se do esportu žene více a více sponzorů a týmů, kteří chtějí být vidět. Elektronický sport totiž v současnosti velmi táhne a kromě vysoké návštěvnosti přímo v dějišti eventu trhá rekordy na internetu, kde aktuálně společně s hudbou patří mezi nejsledovanější odvětví (ano, překonal i skutečný sport). Například v nedalekých Katowicích rok co rok dojde téměř 200 000 fanoušků a během živého streamu sleduje akci přes 45 miliónů unikátních diváků. Během podobných soutěží se hraje o doslova miliónové částky a profesionální hráči si tak jsou schopni přijít na naprosto snové peníze, které si přípíší k už tak velmi slušnému platu od jejich týmu. Další získají od sponzorů a pokud chtějí, mohou své hraní přenášet online skrze kanály jako YouTube nebo Twitch a inkasovat ještě za reklamy nebo přímo z darů od fanoušků. Za krátkou dobu se tak mohou stát nejen pravými celebritami, ale zároveň i milionáři.

Vývoj elektronického sportu v České republice

Historie esportu je spjata s vývojem telekomunikačních technologií, převážně pak počítačů, šířením internetového připojení a rozvojem počítačových her. Další základy položil rozvoj organizací sdružující počítačové hráče. Vůbec prvním takovým sdružením v České republice byl tým The NecroRaisers, jehož vznik se datuje k 1.1.1997.

V elektronickém sportu existoval do roku 2010 Českomoravský svaz progamingu. Ten měl za úkol zvyšovat úroveň profesionálního hraní v České republice. Jedním z hlavních cílů tohoto sdružení bylo také pořádání vyvrcholení celého roku v podobě Mistrovství České republiky v počítačových hrách, které se od roku 2002 konalo na brněnské výstavě INVEX, později známé jako DIGITEX. Mezi roky 2008 až 2011 se MČR nepořádalo. Od roku 2011 se však znovu pořádá díky společnosti PLAYzone.cz, a to nově jako MČR v počítačových hrách a také MČR v mobilních hrách. V roce 2017 navíc vznikla také oficiální Česká asociace esportu (ČAeS), tedy následovník původního ČMSP.

Profesionální hráč

Opravdový profesionální hráč vlastní profesionální smlouvu se svým zaměstnavatelem. Zpravidla jím je nějaký tým sdružující další hráče počítačových her, ale může to být i společnost, které tento hráč svým hraním zprostředkovává reklamu. Mezi povinnosti takového hráče je především poctivá příprava na jednotlivé zápasy, zajištění účasti v nejprestižnějších soutěžích a loajální reprezentace svého zaměstnavatele.

Aktuálně je však českých profesionálních hráčů velmi málo. Existuje tu však velká skupina lidí, která splňuje některé vlastnosti profesionálního hráče. I když tito hráči nevlastní profesionální smlouvu, snaží se trénovat a účastní se soutěží.

Mezi základní předpoklady profesionálního hráče patří bezesporu i talent a dobré komunikační schopnosti, silná vůle, píle a v neposlední řadě schopnost maximálně se soustředit v průběhu až několik hodin trvajících zápasech.

Týmy

Stejně jako v ostatních sportech se i počítačoví hráči soustřeďují v týmech (často označovány jako klany nebo organizace). Tyto týmy pak hráčům za jejich reprezentaci nabízí zázemí v podobě navštěvované webové stránky, poskytnutí herních serverů a proplácení nákladů na hraní, převážně pak cest a startovného na offline turnaje. Ve velkých organizacích se do zázemí počítají i speciální tréninkové domy (tzv. game house), kde hráči pravidelně trénují a kde mají veškeré sociální zázemí, trenéry, fyzioterapeuty a často i mentální kouče.