Česko se může stát esportovou velmocí, říká Lukáš Pleskot

1.11.2021

Minulý měsíc thajská vláda oficiálně prohlásila esport za plnohodnotný profesionální sport. Přidává se tak např. k Číně a věříme, že se stane vzorem a možná i impulzem pro ostatní země, aby Thajsko následovaly. Jak se esportu u nás daří na profesionální úrovni, jaký je jeho původ a jak to s ním vypadá do budoucna, nám v rozhovoru objasnil Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu (ČAE).

Ačkoliv se o esportu mezi širokou veřejností mluví více až v posledních letech, ve skutečnosti tu byl již delší dobu. Již na počátku 21. století byl velmi populární např. v Jiřní Koreji, která je dnes jednou z esportových velmocí, ale turnaje se už tehdy konaly i ve Spojených státech. Co se Evropy týče, tak v Německu a severských zemích vznikaly organizace, které se udržely a dodnes patří mezi ty nejlepší. 

V Česku základy esportu tvořily LAN akce s tituly jako Counter-Strike, Warcraft, Starcraft nebo Quake. Dalšími významnou událostí byl veletrh Invex, kde se tehdy hrálo MČR v PC hrách. Klíčovou roli pro rozvoj esportu, ať už u nás nebo ve světě, hrál také rozvoj streamovacích platforem, zejména Twitche. Tyto platformy kromě oslovení milionů diváků po celém světě pomohly vytvořit nové obchodní modely, které přinesly do esportu mnohem vice financí, což přispělo k jeho rozvoji.

MČR táhne velké množství fanoušků

Esport a jeho vliv rostou, jinak tomu není ani u nás. Ačkoliv některé články tvrdí, že lidé během koronavirové pandemie začali více pozornosti věnovat videohrám, esport z toho období rozhodně netěžil a jeho rozvoj se paradoxně spíše zpomalil. Sice se více medializoval, zároveň však nebylo možné pořádat živé eventy a řada pravidelných akcí tak musela být rušena, například evropský Twitchcon, Blizzcon či tradiční MČR. Uvidíme, jak tomu bude v roce 2022, neboť se dá přepokládat, že bude v dalším rozvoji pro domácí trh klíčový.

Pandemie koronaviru a s ní spojená omezení nejsou jediné překážky, které esportu stojí v cestě. „Esport narážel a vždy na nějaké překážky narážet bude,“ říká Lukáš Pleskot. Například chybí peníze pro rozvoj nejnižších struktur, tzn. na práci s mládeží, což by celému esportu velmi pomohlo. Dalším problémem je sama legislativní část – země, které esport přijaly na úroveň sportu jako již zmíněné Thajsko, mohou získat veřejné peníze, a zároveň je pro organizátory mnohem snazší uspořádat turnaj pro hráče mimo Evropskou unii. Samotnou kapitolou je pak to, že mnoho firem nerado spolupracuje na turnajích, kde se hrají hry zobrazující formu boje.   

Esport dnes pronikl takřka do všech oblastí a už se nejedná pouze o zábavu malého okruhu lidí. Předseda ČAE soudí, že esport dnes již zasahuje téměř do všech oblastí. „Sportovní týmy s fanoušky esportu aktivně pracují a zakládají nové divize, je to stále větším tématem ve školách a otázce esportu neuniknou ani zástupci národních sportovních institucí.“

Dodává, že dle jeho názoru bude stále častěji pronikat do všech oblastí a vytvoří se tak mnohem užší vztahy, především vztah mezi esportem a tradičními sporty. Řada českých sportovních týmů dnes již má vlastní esportovou „verzi“, jako FC Viktoria Plzeň.

FC Viktoria Plzeň

Důležité pro rozvoj esportu je zapojení institucí. Thajsko má vlastní esport federaci, ovšem není jediné, většina zemí má nějakou svou asociaci. Mezinárodní esportová federace má dnes již přes 100 členů a dále se rozšiřuje. V Česku máme Českou asociaci esportu, která je sama členem hned dvou světových federací - International Esports Federation (IESF) a Global Esports Federation (GEF). Zároveň spoluzaložila i Evropskou esportovou federaci. ČAE zastupuje esport vůči veřejným institucím, zajišťuje českou národní reprezentaci a aktivně podporuje medializaci esportu. 

No a co veřejné instituce? Pro ty je esport stale větším tématem. Pravděpodobně tím nejviditelnějším je oficiální záštita statutárního města Brna, kterou poskytlo pro Vodafone MČR v počítačových hrách a Samsung MČR v mobilních hrách. Podpory města se dočká i MČR 2021. Česká asociace esportu pak spolupracuje i se Sdružením sportovních svazů. Některé esportové projekty mívají podporu MŠMT. Dá se čekat, že zapojení veřejných institucí do esportu bude stále častější. 

Není se co divit, esport dnes už skutečně není pouhou zábavou, ke které stačí si prostě sednout k počítači či konzoli a „jet“. Lukáš Pleskot komentuje: „Rozdíl v přístupu mezi profesionálním hráčem a sportovcem už byste hledali jen těžko. Dostat se na vrchol dnes znamená podřídit tomu svůj život a vytvořit si správné návyky. Jako profesionální hráč máte konkurenci desítek milionů hráčů.“ I proto se dbá o péči o zdraví hráčů, ať už fyzické nebo psychické. Tato témata se nadále budou rozvíjet nejen u špičkových týmů, ale i u občasných hráčů. ČAE například v tomto ohledu přišla s iniciativou Zdravý hráč.

Na závěr je na místě se zamyslet nad budoucností českého esportu. Předseda ČAE věří, že Češi budou stále častěji promlouvat do světových soutěží. Stačí se podívat, jaký kus cesty ušel tým SINNERS v CS:GO, po 10 letech máme českého zástupce na Dota turnaji The International a o titul mistra světa v League of Legends si zahrají Carzzy a Humanoid z týmu MAD Lions. Vše zakončuje dovětkem: 

Myslím si, že tyto příklady spolu s větší podporou veřejných institucí z nás mohou udělat esportovou velmoc.

Autor: Adéla „Ada.97“ Motlová
Zdroj: https://www.playzone.cz/clanky/cesko-se-muze-stat-esportovou-velmoci-soudi-predseda-ceske-asociace-esportu

Poslední aktuality